Museum Heerenveen bewaart enkele glaskunstwerken die ooit een plaats hadden binnen de gemeente. De twee die hier getoond worden, zijn toegankelijk voor het publiek.
Hepkema
Een topstuk in het museum is het ‘Hepkema-raam’. Het is een gedenkraam uit 1934 ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van het Nieuwsblad van Friesland, oorspronkelijk ‘Hepkema’s Courant’, aangeboden door ‘het gezamenlijk personeel’. Het raam is ontworpen door de Leeuwarder kunstschilder Johannes Elsinga (1893-1969), vooral bekend door zijn schilderijen in de stijl van de laat-Haagse School. De uitvoering van het raam is gedaan door het atelier van Martin de Boer in Leeuwarden. Het is een uitbundig raam in Art-Deco stijl, met rijke symboliek en gebrandschilderde elementen van het proces om kranten te drukken. Letterbakken. Zet- en drukmachines. Transportbanden. En gevleugelde pennen als symbool van de vrije pers. Triest, en ook cynisch dat de krant ten onder ging doordat deze niet ontkwam aan een verplichte pro-duitse hoofdredacteur in de oorlogsjaren, waardoor de krant na de oorlog niet meer mocht verschijnen.
Domela Nieuwenhuis
In Museum Heerenveen is een tweede museum ondergebracht, gewijd aan Ferdinand Domela Nieuwenhuis (1846-1919). Er worden persoonlijke zaken bewaard, zijn bibliotheek en er zijn opnamen te beluisteren van zijn redevoeringen. Hier bevindt zich ook een gebrandschilderd medaillon met zijn portret, gevat in sober maar kleurrijk glas in lood. Hoe passend voor deze dominee / politicus: sober en kleurrijk. Hij geldt als een van de oprichters van de socialistische beweging in Nederland. Een bewogen man, met oog voor de slechte omstandigheden van de arbeiders. Hij hield, eerst vanaf de preekstoel, later in de Tweede Kamer, vlammende betogen tegen de bestaande orde, inclusief het Koninklijk Huis. Hij voelde zich onvoldoende gehoord, keerde zich af van het socialisme en werd anarchist.